Museumsprosjektets hovedside Organisasjon
Fagområder
Databaser
Organisasjon Internasjonalt samarbeid IT-løsninger EDD Universitetetsmuseene

Prosjektets oppbygging
Museumsprosjektet utvikler databaseløsninger for seks fagområder, som hver har delprosjekter ved de ulike universitesmuseene. Prosjektet har en systemutviklergruppe som utvikler databaseløsningene og fagkonsulenter som kvalitetsikrer dataene. En rekke registreringssentraler står for innskriving av data til databasene.

Ledelse
Museumsprosjektet er etablert med en sentral enhet ved Universitetet i Oslo. Her sitter den daglige ledelsen samt systemutviklergruppa i prosjektet. Prosjektet har en faglig og en administrativ leder, samt en sekretær. I tillegg har prosjektet en leder/koordinator for systemutviklergruppa som er involvert i alle de datafaglige avgjørelsene som blir gjort i prosjektet. Prosjektets ledelse er underlagt en nasjonal styringsgruppe med representanter fra de fire universitetene.

Sentraladministrasjonen i prosjektet arbeider for å få til videre finansiering av prosjektet og å fordele midlene til de ulike delprosjektene. Her arbeides det også i forhold til arbeidsmarkedsetaten for å skaffe registranter på ulike former for arbeidsmarkedstiltak, samt at en fordeler registreringskapasiteten prosjektet har tilgang til ved UniReg-sentralene i Nord-Norge (ca 60 årsverk).

Systemutviklergruppa
Selve systemutviklergruppa består av 3, 6 årsverk som samarbeider tett med de forskjellige fagmiljøene rundt omkring på de ulike universitetsmuseene.

Fagkonsulentene
Hvert delprosjekt har minst en fagkonsulent. De står for den faglige oppfølgingen av dataene. Fagkonsulentene samarbeider nært med sitt fagmiljø og med systemutviklergruppa.

Registreringssentralene
Museumsprosjektet har som sine forgjengere, UNADOK og Dokumentasjonsprosjektet, et omfattende samarbeid med arbeidsmarkedsetaten, der arbeidsledige på ulike former for tiltak utfører selve registreringsarbeidet ved prosjektet.