Notat til Universitetsrådet
13.1.2000
1 Bakgrunn for notatet
Notatet om videre finansiering av Museumsprosjektet av desember 1999
redegjorde for Museumsprosjektet og for ressursbehov for en total gjennomgang
og dataregistrering av universitetsmuseenes samlinger. I henhold til
Universitetsrådets ønske inneholder dette tilleggsnotatet en
utdypning av den formelle igangsettingen av det nåværende
Museumsprosjektet, av hvorledes prosjektet praktisk er organisert og
alternative forslag til en videreføring og finansiering.
2. Oppstarten av Museumsprosjektet
2.1 Bakgrunn for søknad
I inngangen til 1997 kom Dokumentasjonsprosjektet (1991-1997) med et forslag
til det daværende Fenstadutvalget om å foreta en IT-messig
oppgradering av både de naturhistoriske og kulturhistoriske
universitetsmuseene. Tanken var å videreføre
prosjektorganisasjonen til Dokumentasjonsprosjektet som i samarbeid med UNADOK
hadde opparbeidet seg erfaring og nødvendig kompetanse innen
området. De daværende dekanene Bjarne Hodne og Ingolf
Kanestrøm (henholdsvis Det historisk-filosofiske og Det
matematisk-naturvitenskaplige fakultet ved UiO) tok initiativet overfor
universitetsledelsene. Våren 1997 ble det utarbeidet en prosjektplan og
søknad om et 5-årig nasjonalt Museumsprosjekt. Prosjektplanen
bygde direkte på planene for UNADOK og på museumsdelen av en
planlagt fase to av Dokumentasjonsprosjektet. Søknaden ble presentert
på et universitetsdirektørmøte i Asker juni 1997 der
også ekspedisjonssjef Jan Levy var til stede og lagt ut til kommentarer
for universitetsledelsene. Søknaden ble i annen halvpart av juni 1997
oversendt KUF av UiO på vegne av alle universitetene.
Hovedmålet for prosjektet i henhold til søknaden er å gi
en samlet og rasjonell tilgang til informasjon i universitetsmuseene.
Med informasjon forstås både gjenstands- og tekstbasert materiale i
form av samlinger, arkiv og annen dokumentasjon.
2.2 Oppstarten av dagens Museumsprosjekt
KUF svarte på søknaden først i februar 1998 i et brev der
KUF ga en bevilgning på kr 5 000 000 for etablering av Museumsprosjektet
i 1998 med en antydning om en videre, nedtrappende bevilgning for 1999 og 2000
(I 1999 ble det bevilget 4 000 000). Brevet forutsatte at institusjonene selv
fortsatte aktiviteten på et 1998 nivå (kr. 5 000 000) også
etter at KUF hadde trappet ned sin ekstraordinære støtte over
treårsperioden.
KUFs svar kom noe uventet både med hensyn på tidspunkt og
størrelsen på bevilgningen. Det var opprinnelig søkt om kr
10 000 000 i fem år fra og med januar 1998. Man fant det derfor
nødvendig å ta opp om en i det hele tatt skulle ta i mot
bevilgningen da den som nevnt inneholdt en klart forutsetning om videre
engasjement fra universitetene. En var også i tvil om hvorledes
styringsgruppen skulle forankres da Det nasjonale utvalget for
universitetsmuseene (NUUM) var besluttet nedlagt fra og med 1999. Brevet fra
KUF ble drøftet på et møte i Universitetsrådet i Roma
mars 1998 der alle var enige om å sette prosjektet i gang. Våren
1998 ble det også vedtatt at NUUM skulle være en permanent
institusjon og NUUM fikk i den forbindelse endret mandat slik at det kunne
formelt stå som oppdragsgiver for slike prosjekter. Saken ble så
drøftet på møter i NUUM (Tromsø og Bergen)
våren 1998 der en besluttet å opprette en styringsgruppe for
museumsprosjektet med vide fullmakter. NUUM oppnevnte en nasjonal
styringsgruppe for Museumsprosjektet. På styringsgruppens første
møte i juni 1998 ble det så vedtatt å lage en 3-årig
prosjektplan (august 1998 - juli 2001).
Dagens prosjektplaner forutsetter at den eksterne dataregistreringen
avsluttes ved utgangen av år 2000. IT-utvikling og faglig
avslutningsarbeid vil løpe første halvår 2001, samtidig som
det opprettes en etterorganisasjon som skal ta vare på og videreutvikle
databasene. Selve prosjektorganisasjonen avvikles så fullstendig sommeren
2001.
2.3 Praktisk organisering av Museumsprosjektet
For å gjennomføre prosjektet ble Dokumentasjonsprosjektets
etterorganisasjon, som er etablert ved HF, UiO, leid inn og gitt i oppdrag
å gjennomføre prosjektet i praksis. I løpet av andre
halvår av 1998 ble det så bygd opp en ny prosjektorganisasjon som
har felles faglig ledelse med Dokumentasjonsprosjektets etterorganisasjon, men
som ellers fungerer som en selvstendig enhet.
Museumsprosjektet er etablert med en administrativ leder i 100 % stilling,
en faglig leder i 50 % stilling, samt en koordinator for programmerergruppa i
40 % stilling. Programmerergruppa for øvrig består av 3,6
programmererstillinger. I tillegg har prosjektet en sekretær i 60 %
stilling.
Universitetet i Oslo fungerer som vertskapsuniversitet for administrasjonen
og prosjektets programmererstab. Alle midler til prosjektet kanaliseres derfor
via UiO og de fleste av prosjektets medarbeidere rundt om på museene er
engasjert av prosjektet med Universitetet i Oslo som arbeidsgiver. Ved NTNU og
Universitetet i Tromsø er imidlertid de fleste medarbeiderne engasjert
lokalt på grunn av sterke lokale interesser ved Vitenskapsmuseet og
Tromsø Museum Universitetsmuseet. Midlene til disse lokale
engasjementene fordeles fra prosjektet sentralt.
Blir prosjektet videreført ønsker en at alle engasjementer
kanaliseres via Museumsprosjektet.
2.4 Permanent driftsorganisasjon fra år 2001
Museumsprosjektet vil i henhold til inneværende planer avsluttes
våren 2001. Prosjektorganisasjonen må da erstattes av en permanent
mindre organisasjon for drift, vedlikehold og videre utvikling av databasene.
Denne mindre organisasjonen vil også måtte sikre det faglige
vedlikeholdet av databasene (taksonomi og referansedata) gjennom å
koordinere en gruppe av fagpersoner som vil fungere som en slags
fagredaktører for de ulike fagfeltene. Kostnadene for den permanente
driftsorganisasjonen vil beløpe seg til 1,5 -2 millioner kroner
årlig.
3. En videreføring av Museumsprosjektet
En fullstendig gjennomgang og dataregistrering av universitetsmuseenes
samlinger vil kreve store ressurser. Selv en noe grovmasket gjennomgang og
registrering av museumssamlingene vil kreve i størrelsesorden 200
millioner kroner. Slik Universitetsrådet i sitt brev av 20/12-99
påpeker, vil det være vanskelig å fremskaffe slike
beløp innenfor universitetenes egne budsjettrammer, selv fordelt over en
5-års periode. Det er heller ikke ventelig at KUF vil stille dette
beløpet til disposisjon. Men som Universitetsrådet også
påpeker, vil gjennomføringen av prosjektet øke museenes
forskningsmuligheter. Videre er gjennomføringen av prosjektet
nødvendig for at Norge skal kunne oppfylle sine forpliktelser med hensyn
til Agenda 21. Arbeidet med Agenda 21 er interdepartementalt og det er ikke
urimelig at kostnadene ved dataregistreringen og oppbygningen museumsdatabasene
og dermed databaser for biologisk mangfold fordeles på flere ulike
departementer. I brevet fra 20/12-99 ser Universitetsrådet et slik
samarbeidsprosjekt som den mest sannsynlige måte å få
gjennomført prosjektet. I tillegg ber en de enkelte institusjonene
vurdere om en bør satse på et mindre prosjekt i perioden 2001-2005
slik Museumsprosjektet har nevnt som et alternativ i vårt tidligere
notat.
På denne bakgrunn vil vi komme med forslag til en modulær
gjennomføring av totalprosjektet. Den går i hovedsak ut på
å forlenge og utvide styringsgruppens mandat og å videreføre
dagens vel fungerende prosjektorganisasjon med dagens aktivitetsnivå som
et minimum i perioden 2001- 2005 og i denne perioden arbeide for å skaffe
finansiering av totalprosjektet.
3.2 Styringsgruppen og dens mandat
Som nevnt tidligere har en i dag en vel fungerende styringsgruppe og
prosjektorganisasjon med svært bred erfaring innen finansiering,
etablering og gjennomføring av denne typen databaseprosjekter. I det
videre arbeidet bør styringsgruppen få mandat til å arbeide
mot ulike departementer med det formål å skaffe finansiering av en
størst mulig del av et totalprosjektet. Den videreførte
prosjektorganisasjonen vil kunne igangsette og gjennomføre ulike
registreringsmoduler etter behov og finansiering.
3.3 Prosjektorganisasjonen
Det nåværende Museumsprosjektet har 21 årsverk ordinære
engasjementer hvorav 15 årsverk er plassert ved museene og 6
årsverk er i den sentrale ledelsen og IT-gruppen. I tillegg har en
engasjert folk på ulike former for sysselsettingstiltak som sitter rundt
om på museene, eller som er engasjert ved UniReg sentralene i Finnmark,
Narvik og Indre Salten ( i alt 55 årsverk). Kostnaden for prosjektet med
dagens størrelse er omlag kr. 8,5 millioner kroner .
Med dagens finansielle rammer er det mulig å ha delprosjekter for
både naturhistorie og kulturhistorie på alle de 5
universitetsmuseene (Bergen museum, Vitenskapsmuseet, Tromsø museum og
de to nye museene i Oslo). Alle de naturhistoriske fagområdene (botanikk,
geologi, zoologi og paleontologi) er imidlertid ikke dekket på alle
museene. Dersom en ønsker å opprettholde motivasjonen i de enkelte
museumsavdelingene vil vi ikke anbefale å redusere omfanget.
Prosjektet har i dag en sentral stab på 6 årsverk hvorav 2,5
årsverk i den sentrale ledelsen og 3,5 årsverk i IT-gruppen. Vi vil
anta at arbeidet med å sikre en best mulig finansiering vil kreve en god
del kontaktarbeid og koordinering, samt sekretariatsarbeid for styringsgruppen.
Selv med en reduksjon av registreringsaktiviteten vil vi derfor ikke anbefale
at den sentrale staben reduseres, selv om dette fører til at den
sentrale staben relativt sett blir dyrere.
Som nevnt tidligere vil prosjektet uansett måtte erstattes av en
permanent driftsorganisasjon med hovedoppgaver innen koordinering av faglig
vedlikehold og IT-messig utvikling. Denne driftsorganisasjon vil kreve 3-4
årsverk. I en videreføring av prosjektet til 2005 kan
driftsorganisasjonen fungere som en del av prosjektstaben.
3.4 Kostnader ved en videreføring av prosjektet til 2005
Som der er redegjort for over, vil vi anbefale at prosjektorganisasjonen
videreføres i perioden 2001-2005 med om lag dagens aktivitetsnivå.
En direkte videreføring vil koste noe mer enn dagens nivå idet det
vil være nødvendig å øke lønnsnivået for
fagkonsulentene noe. Vi vil derfor anta at kostnadene forbundet med dagens
aktivitetsnivå vil ligge på om lag kr 9 000 000 (se vedlagte
budsjett).
3.5 Finansiering
Det må fra og med år 2001 avsettes kr. 2 000 000 til en permanent
driftsorganisasjon. De resterende midler må enten komme over
universitetenes egne rammer eller direkte fra KUF. Vi vil her minne om at en i
KUFs bevilgningsbrev forutsatte at universitetene skulle videreføre
registreringsaktiviteten på et nivå rundt kr 5 000 000. Ut fra
dette forhold vil det ikke være unaturlig at universitetene bidro med om
lag kr 5 000 000 i form av rene midler eller øremerket arbeidskraft og
at KUF bidro med omtrent det samme.
Etter dagens fordelingsnøkkel mellom universitetene vil dette bety
årlige utgifter for det enkelte universitet som vist her:
4. Behov for aktiv deltakelse av
universitetsrådet og universitetsledelsene.
Dette avsnittet er om lag det samme som avsluttet notatet fra desember, men
vi repeterer punktene som må gripes fatt i om vi skal få til en
fortsettelse av prosjektet.
Universitetsrådet har gjennom NUUM opprettet og gitt mandatet for
Styringsgruppen til Museumsprosjektet. Styringsgruppens mandat varer ut
år 2000. Dersom en ønsker å videreføre kompetansen i
Styringsgruppen og prosjektorganisasjonen er det et akutt behov for å
forlenge Styringsgruppens mandat og videreføre finansieringen av
prosjektorganisasjonen. Vi vil foreslå at
For å lette Styringsgruppens og prosjektledelsens arbeid er det
svært ønskelig at prosjektet blir forankret i en formell avtale
mellom de fire universitetene, og at den faglige ledelsen ved universitetet er
engasjert i arbeidet som skal utføres. Styringsgruppen bør
også få mandat til selv å kunne styrke økonomien i
prosjektet ved å ta kontakt med eksterne samarbeidspartnere. Vi
foreslår derfor at
En gjennomgang og dataregistrering av samlingene krever som nevnt
svært store ressurser og en vil derfor være avhengig av midler og
velvilje både fra museene lokalt og universitetene sentralt for å
få ut de eksterne ressurser som må til for å fullføre
planene:
Den nasjonale styringsgruppen vil be Universitetsrådet ta
spørsmålet om finansieringen av Museumsprosjektet opp med KUF i
forbindelse med utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2001. Styringsgruppen ber
videre om oppfølging fra universitetsrådets side av de
øvrige punkter nevnt ovenfor, slik at det nødvendige løft
for universitetenes museer og samlinger kan bli foretatt mens man fortsatt har
i behold den kompetanse som skal til for å gjennomføre
Museumsprosjektet etter de opprinnelige planer.
|