Museumsprosjektets hovedside

Samarbeidsavtalen
Vedlegg 2





Tilbake til samarbeidsavtalen
Vedlegg 1 - Prosjektdirektiv
Vedlegg 3 - Framdriftsplan

Kostnadsoverslag/budsjett

Ressursbehov og kostnadsrammer

En gjennomgang og dataregistrering av samlingene krever store ressurser og en vil derfor være avhengig av eksterne midler i tillegg til det universitetene og museene kan bidra med.

En totalregistrering av objektsamlingene ved de natur- og kulturhistoriske universitetsmuseene vil kreve over 1000 årsverk. Ved å foreta en noe mer grovmasket registrering, er det mulig å redusere arbeidsmengden til omlag 770 årsverk. I tillegg kommer kvalitetskontroll, programmerings- og administrasjonskostnader.

Trekker vi fra ressursene som allerede er brukt i løpet av det nåværende Museumsprosjektet gjenstår ca 650 registreringsårsverk, samt 170 årsverk til kvalitetskontroll (fagkonsulenter), systemutvikling og administrasjon. Dette har en total kostnadsramme på ca 250 millioner kroner (175 millioner når vi trekker fra det arbeidsmarkedsetaten vil bidra med).

Det presiseres at dette er prisen for å foreta en total gjennomgang og digitalisering av alle samlingene. Det er selvsagt mulig å foreta en prioritert registrering av de "viktigste" samlingene ved museene der registreringsarbeidet kan modulariseres.

Det er dermed mulig å dele opp arbeidet i et større løft som vil sikre en rask etablering av tilstrekkelig omfattende databaser for å møte blant annet de eksterne behovene.

Finansiering

Prosjektet er for stort og omfattende til at en kan forvente at universitetene vi klare et slikt løft innenfor egne rammer.

Prosjektet samarbeider nært med arbeidsmarkedsetaten, slik at alt materiale som kan håndteres av ufaglærte vil kunne registreres av personer som engasjeres på arbeidsmarkedstiltak. Lønningene til disse finansieres av arbeidsmarkedsetaten. Vi antar at arbeidsmarkedsetaten gjennom dette samarbeidet vil bidra med ca 75 millioner kroner, noe som gir en resterende prosjektkostnad på ca 175 millioner kroner. Av dette vil den naturhistoriske andelen utgjøre ca 130 millioner. Det er altså snakk om store summer for å få til en fullstendig registrering av universitetsmuseenes samlinger.

Ved å foreslå en modulær registrering kan prosjektet justeres opp eller ned alt etter hvordan de involverte parter ønsker eller har mulighet til å bidra med finansiering. For å opprettholde prosjektet på forsvarlig aktivitetsnivå, og for å kunne ivareta samarbeidet med arbeidsmarkedsetaten vil den nedre smertegrensen gå ved et årlig budsjett på ca 9,5 millioner kroner.

Klarer en å få til økte budsjetter vil prosentdelen av budsjettet som går til ren registrering øke betraktelig. Den sentrale enheten med systemutvikling og administrasjon trenger ikke utvides nevneverdig selv om budsjettene øker, slik at en økning vil gå til styrke fagkonsulent- og registreringsstaben.

Vi presenterer her et kostnadsoverslag til en totalregistrering av samlingene, samt forslag til årlige budsjetter både for 9,5 og for 20 millioner:

 

Kostnad - en total registrering av universitetsmuseenes samlinger

650 årsverk registrering - kombinasjon av arbeidsledige og og faglært arbeidskraft (studenter)

1. Ledelse - administrasjon - programmering
 25 årsverk programmerere 10 565 500
10 årsverk ledelse 4 437 510
10 årsverk administrasjon 3 107 500
40 % driftskostnader 7 244 204
Sum: 25 354 714
 
2A. Registreringskostnader arbeidsledige
300 årsverk registreringssentraler lønn/drift 66 390 000
etablering 4 800 000
75 årsverk attføring ol á ltr.25 18 381 450
40 % driftskostnader 7 352 580
Sum: 96 924 030
 
2B. Registreringskostnader studenter
250 årsverk á ltr.25 61 271 500
40 % driftskostnader 24 508 600
Sum: 85 780 100
 
3. Fagkonsulenter ved bruk av en kombinasjon av studenter og arbeidsledige
125 årsverk á ltr.38 33 100 000
40 % driftskostnader 13 240 000
Sum: 46 340 000
 
Totale utgifter 254 398 844
 

Sannsynligheten er stor for at det blir en kombinasjon av studenter og arbeidsledige som vil utføre registreringsarbeidet med ca 400 årsverk arbeidsledige og 250 årsverk studenter. Sentralene i Nord-Norge er allerede etablert og vi vil der ha ca 80 årsverk (pr år) til vår disposisjon de neste årene.

I tillegg vil vi trenge registreringskapasitet ved selve museene. Slik arbeidsmarkedet er i dag vil det være vanskelig å fylle disse plassene med arbeidsledige. Visse deler av materialet er også av en slik art at det bør være folk med en viss faglig innsikt som håndterer materialet.

 Fylkeskommuner 66 390 000
Arbeidskontorer 13 786 088
Sum 80 176 088
Rest for andre bidragsytere 174 222 757

 

ÅRLIG BUDSJETT MUSEUMSPROSJEKTET, 9,5 MILLIONER

UTGIFTER

1. Prosjektledelse/administrasjon Lønn1 150 000
Kontor/informasjon/reiser250 000
Sum:1 400 000
 
2. Systemutvikling Programmerere (3,6 årsverk)1 500 000
Utstyr/drift/reiser400 000
Sum:1 900 000
 
3. Kvalitetssikring Fagkonsulenter (17 årsverk)5 300 000
Utstyr/drift/reiser300 000
Sum:5 600 000
 
4. Konvertering Egenandel sysselsettingstiltak300 000
Lønn registrering300 000
Sum:600 000
 
Sum prosjektutgifter 9 500 000

 

INNTEKTER

KUF3 000 000
MD3 000 000
Universitetene3 500 000
Sum prosjektinntekter9 500 000

 

ÅRLIG BUDSJETT MUSEUMSPROSJEKTET, 20 MILLIONER

UTGIFTER

1. Prosjektledelse/administrasjon Lønn1 300 000
Kontor/informasjon/reiser400 000
Sum:1 700 000
 
2. Systemutvikling Programmerere (4 årsverk)1 500 000
Utstyr/drift/reiser500 000
Sum:2 000 000
 
3. Kvalitetssikring Fagkonsulenter (30 årsverk)10 000 000
Utstyr/drift/reiser1 500 000
Sum:11 500 000
 
4. Konvertering Egenandel sysselsettingstiltak1 300 000
Lønn registrering3 500 000
Sum:4 800 000
 
Sum prosjektutgifter 20 000 000

 

INNTEKTER

KUF/MD m.fl.15 000 000
Universitetene  5 000 000
Sum prosjektinntekter20 000 000




Ansvarlig for denne siden - muspro@muspro.uio.no