Kostnadsoverslag/budsjett
Ressursbehov og kostnadsrammer
En gjennomgang og dataregistrering av samlingene krever store ressurser og en vil derfor være avhengig av eksterne midler i tillegg til det universitetene og museene kan bidra med.
En totalregistrering av objektsamlingene ved de natur- og kulturhistoriske universitetsmuseene vil kreve over 1000 årsverk. Ved å foreta en noe mer grovmasket registrering, er det mulig å redusere arbeidsmengden til omlag 770 årsverk. I tillegg kommer kvalitetskontroll, programmerings- og administrasjonskostnader.
Trekker vi fra ressursene som allerede er brukt i løpet av det nåværende Museumsprosjektet gjenstår ca 650 registreringsårsverk, samt 170 årsverk til kvalitetskontroll (fagkonsulenter), systemutvikling og administrasjon. Dette har en total kostnadsramme på ca 250 millioner kroner (175 millioner når vi trekker fra det arbeidsmarkedsetaten vil bidra med).
Det presiseres at dette er prisen for å foreta en total gjennomgang og digitalisering av alle samlingene. Det er selvsagt mulig å foreta en prioritert registrering av de "viktigste" samlingene ved museene der registreringsarbeidet kan modulariseres.
Det er dermed mulig å dele opp arbeidet i et større løft som vil sikre en rask etablering av tilstrekkelig omfattende databaser for å møte blant annet de eksterne behovene.
Finansiering
Prosjektet er for stort og omfattende til at en kan forvente at universitetene vi klare et slikt løft innenfor egne rammer.
Prosjektet samarbeider nært med arbeidsmarkedsetaten, slik at alt materiale som kan håndteres av ufaglærte vil kunne registreres av personer som engasjeres på arbeidsmarkedstiltak. Lønningene til disse finansieres av arbeidsmarkedsetaten. Vi antar at arbeidsmarkedsetaten gjennom dette samarbeidet vil bidra med ca 75 millioner kroner, noe som gir en resterende prosjektkostnad på ca 175 millioner kroner. Av dette vil den naturhistoriske andelen utgjøre ca 130 millioner. Det er altså snakk om store summer for å få til en fullstendig registrering av universitetsmuseenes samlinger.
Ved å foreslå en modulær registrering kan prosjektet justeres opp eller ned alt etter hvordan de involverte parter ønsker eller har mulighet til å bidra med finansiering. For å opprettholde prosjektet på forsvarlig aktivitetsnivå, og for å kunne ivareta samarbeidet med arbeidsmarkedsetaten vil den nedre smertegrensen gå ved et årlig budsjett på ca 9,5 millioner kroner.
Klarer en å få til økte budsjetter vil prosentdelen av budsjettet som går til ren registrering øke betraktelig. Den sentrale enheten med systemutvikling og administrasjon trenger ikke utvides nevneverdig selv om budsjettene øker, slik at en økning vil gå til styrke fagkonsulent- og registreringsstaben.
Vi presenterer her et kostnadsoverslag til en totalregistrering av samlingene, samt forslag til årlige budsjetter både for 9,5 og for 20 millioner:
Kostnad - en total registrering av universitetsmuseenes samlinger
650 årsverk registrering - kombinasjon av arbeidsledige og og faglært arbeidskraft (studenter)
1. Ledelse - administrasjon - programmering |
| 25 årsverk programmerere |
10 565 500 |
| 10 årsverk ledelse |
4 437 510 |
| 10 årsverk administrasjon |
3 107 500 |
| 40 % driftskostnader |
7 244 204 |
| Sum: |
25 354 714 |
| | |
2A. Registreringskostnader arbeidsledige |
| 300 årsverk registreringssentraler lønn/drift |
66 390 000 |
| etablering |
4 800 000 |
| 75 årsverk attføring ol á ltr.25 |
18 381 450 |
| 40 % driftskostnader |
7 352 580 |
| Sum: |
96 924 030 |
| | |
2B. Registreringskostnader studenter |
| 250 årsverk á ltr.25 |
61 271 500 |
| 40 % driftskostnader |
24 508 600 |
| Sum: |
85 780 100 |
| | |
3. Fagkonsulenter ved bruk av en kombinasjon av studenter og arbeidsledige |
| 125 årsverk á ltr.38 |
33 100 000 |
| 40 % driftskostnader |
13 240 000 |
| Sum: |
46 340 000 |
| | |
Totale utgifter |
254 398 844 |
| | |
Sannsynligheten er stor for at det blir en kombinasjon av studenter og arbeidsledige som vil utføre registreringsarbeidet med ca 400 årsverk arbeidsledige og 250 årsverk studenter. Sentralene i Nord-Norge er allerede etablert og vi vil der ha ca 80 årsverk (pr år) til vår disposisjon de neste årene.
I tillegg vil vi trenge registreringskapasitet ved selve museene. Slik arbeidsmarkedet er i dag vil det være vanskelig å fylle disse plassene med arbeidsledige. Visse deler av materialet er også av en slik art at det bør være folk med en viss faglig innsikt som håndterer materialet.
| Fylkeskommuner |
66 390 000 |
| Arbeidskontorer |
13 786 088 |
| Sum |
80 176 088 |
| Rest for andre bidragsytere |
174 222 757 |
ÅRLIG BUDSJETT MUSEUMSPROSJEKTET, 9,5 MILLIONER
UTGIFTER
1. Prosjektledelse/administrasjon |
Lønn | 1 150 000 |
| Kontor/informasjon/reiser | 250 000 |
| Sum: | 1 400 000 |
| | |
2. Systemutvikling |
Programmerere (3,6 årsverk) | 1 500 000 |
| Utstyr/drift/reiser | 400 000 |
| Sum: | 1 900 000 |
| | |
3. Kvalitetssikring |
Fagkonsulenter (17 årsverk) | 5 300 000 |
| Utstyr/drift/reiser | 300 000 |
| Sum: | 5 600 000 |
| | |
4. Konvertering |
Egenandel sysselsettingstiltak | 300 000 |
| Lønn registrering | 300 000 |
| Sum: | 600 000 |
| | |
Sum prosjektutgifter |
| 9 500 000 |
INNTEKTER
KUF | 3 000 000 |
MD | 3 000 000 |
Universitetene | 3 500 000 |
Sum prosjektinntekter | 9 500 000 |
ÅRLIG BUDSJETT MUSEUMSPROSJEKTET, 20 MILLIONER
UTGIFTER
1. Prosjektledelse/administrasjon |
Lønn | 1 300 000 |
| Kontor/informasjon/reiser | 400 000 |
| Sum: | 1 700 000 |
| | |
2. Systemutvikling |
Programmerere (4 årsverk) | 1 500 000 |
| Utstyr/drift/reiser | 500 000 |
| Sum: | 2 000 000 |
| | |
3. Kvalitetssikring |
Fagkonsulenter (30 årsverk) | 10 000 000 |
| Utstyr/drift/reiser | 1 500 000 |
| Sum: | 11 500 000 |
| | |
4. Konvertering |
Egenandel sysselsettingstiltak | 1 300 000 |
| Lønn registrering | 3 500 000 |
| Sum: | 4 800 000 |
| | |
Sum prosjektutgifter |
| 20 000 000 |
INNTEKTER
KUF/MD m.fl. | 15 000 000 |
Universitetene | 5 000 000 |
Sum prosjektinntekter | 20 000 000 |
|